Detaljhandel / Säljskolan

Säljskolan Detaljhandel

Säljskolan

Här samlar vi tips, artiklar & inspiration om allt som rör detaljhandel

Vikten av att säga hej

Sälj mer till fler - Identifiera kundens behov

DETALJHANDEL

Att säga hej till kunder som kommer in i butiken kan tyckas självklart. Men faktum är att det är något av en bristvara.

Det är förvånande att så många säljare missar en så enkel detalj trots att flera undersökningar visar att kunder är benägna att köpa mer om säljarna är trevliga och glada och hälsar. Vi genomförde själva en undersökning om butiksförsäljning via webben, där svarade 81 procent att de tycker det är viktigt att säljaren hälsar när de kommer in i butiken.

En skicklig säljare
En skicklig säljare använder denna första kontakt för att läsa av kunden. Om det är en kund som vill ha hjälp direkt eller om de ska låta kunden få titta en stund först.

Ett bra sätt att bryta isen
Har du som säljare sagt hej har du inte bara talat om att det är du som jobbar i butiken, du har också brutit isen och öppnat för kunden att få ta kontakt med dig Men tänk på att inte vara för påflugen när du hälsar. Låt kunden få komma in och möta dig och butiken i egen takt. Ta hellre några steg bakåt eller visa att du har saker att göra när du hälsar. På så vis innebär inte ditt hej några krav och kunden slappnar av.

Varför missar säljare att säga hej till kunderna?

Tänk på att varje kund kommer att bedöma dig som säljare och er som företag utifrån hur väl ni har lyckats erbjuda era kunder det här

  • En ren, prydlig och inbjudande miljö
  • Ögonkontakt och ett äkta leende
  • Glädje över att kunden besöker just er butik
  • Uppmärksamhet till alla kunder

Undersökningar som butiksutvecklingsföretaget Daymaker har gjort visar att bara drygt hälften av alla säljare hälsar på de kunder som kommer in i butiken. Varför är det så?

Det kan finnas flera förklaringar till det:

  • Alla säljare är upptagna med att ta hand om de kunder som redan är i butiken.
  • Säljarna rör sig inte ute i butiken för att vara tillgängliga för kunderna utan står inlåsta bakom kassan och ser inte vilka som kommer in i butiken.
  • Säljarna ägnar sig hellre åt att prata med varandra eller i telefon än att bry sig om kunderna.
  • Säljarna har fullt upp med att skylta om, packa upp, sortera varor eller göra beställningar – de är så effektiva att de ”glömmer” att sälja och ta hand om kunder.
  • Säljaren gillar inte sitt jobb eller har inte rätt inställning till att vara säljare.

 

Vill du lära känna oss

Johan Hamilton

Vill du boka oss för en spännande föreläsning eller workshop?

Vi på Hamilton Group coachar svenskt näringsliv och offentlig förvaltning i allt från ledarskap, kundbemötande och sälj. Kontakta mig så hjälper jag dig.

Johan Hamilton
0708-68 45 68
johan@hamiltongroup.se

Spela Allan. En härskarteknik att känna igen

Har du hört uttrycket spela Allan? Att blåsa upp sig själv så till den grad att det blir pinsamt.

Namnet kommer från skådespelaren Alan Ladd. En riktig hårding som ofta spelade hjälte i 50-talets westernfilmer. Men han var så kort att han fick kompensera sin längd genom att stå på en låda när han skulle kyssa sina motspelerskor.

Att kompensera en känsla av underläge genom att försköna sin egen förträfflighet eller förminska någon annan kallas för hävdelsemekanism. Det omnämns ibland som en härskarteknik,  men beteendet är ofta omedvetet.

Personer med stora egon kan ibland bli en plåga för andra. Ofta tål de ingen konkurrens eller kritik och de kan ha  svårt att glädjas med andras framgång. Det är nödvändigt att känna igen dem i sin omgivning och inte låta dem förminska dig.  Var observant nästa gång du märker att att någon har en överlägsen stil eller trycker ner dig. Undvik dem och sök dig istället till människor som är trygga i sig själva och vet sina styrkor och svagheter.

Så känner du igen en Allan:

  • Kan inte kan glädjas med din framgång
  • Ständigt försöker hitta fel i det du gör
  • Ogenerat kan prata om hur skickliga och omtyckta de är
  • Reagerar reptilsnabbt på all form av kritik och slår den ifrån sig
Spela Allan - Alan Ladd

Ett enkelt tips för framgång

Ett enkelt säljtips - undvik negationer

Även om du inte arbetar med försäljning kan du ha glädje av det här tipset som får andra att tacka ja till dina förslag.

Det handlar om fyra bokstäver som kan minska dina chanser att få som du vill. Fyra bokstäver, som helt enkelt ska bort, inte svårare än så. Om du vill få någon att nappa på ditt erbjudande så bör du undvika ordet INTE i din fråga. Istället för att fråga  ”Du ska inte ha…” formulera om frasen till: ”Vill du ha…” eller ställ frågan som ett påstående: ”Visst vill du väl ha….” Prova så kommer du märka stor skillnad.

Många använder ordet INTE när de föreslår något. ”Ska vi inte gå ut och äta ikväll?Ska du inte följa med till gymet?” Men risken är då större att svaret blir nej. Vad skulle du själv svara om du fick frågan: ”Du vill väl inte heller  dansa?” Jämför det med att någon istället självsäkert kommer fram över dansgolvet och säger: ”Nu är det vår tur att dansa”.

Så. Undvik negationer. Byt ut dem till att självsäkert och med tryck i rösten säga: ”Nu tycker jag vi gör så här”. Det kommer att öka dina chanser att få som du vill.

Våra bästa råd för att andra ska säga ja till ditt förslag:

  • Le, titta andra i ögonen och säg hej
  • Föreslå något mer än det som motparten har förväntat sig
  • Undvik negation, släng ut det fyra bokstäverna INTE när du ställer frågor
  • Träna dig att ställa frågor som påståenden: ”Visst vill du….?

Hitta vad du söker

Våra böcker
Beställ nyhetsbrev
Signa upp dig för våra inspirerande nyhetsbrev med träffsäkra, underhållande och tänkvärda tips och tankar.
Kreativt samarbete
Våra referenser
Tillsammans med våra kunder har vi åstadkommit goda resultat. Hör vad några av dem har att säga.
Tändväska team
Vill du boka föreläsning
I våra föreläsningar och workshops blandas humor, värme och kunskap så att deltagarna känner igen sig och kan ta till sig det nya sättet att tänka. Det ger snabbt positiva resultat på ledarskap, samarbete och försäljning.
bokbild-taskit
Har du läst våra böcker?
Här får du handfasta råd och verktyg som hjälper dig bli bättre på att kommunicera, samarbeta och presentera.

Sagt av våra deltagare

avatar-she
Malin Sakskilde
Cirkle K

Har lyssnat på denna underbara och energigivande person som gjorde min dag på vår kickoff.

avatar-she
Ewa Forck
Sandvikens kommun

Två timmar av föreläsningen kändes som en halvtimme i Sandviken Folkets Hus. Så bra!!!

avatar-he
Sven Hagströmer
Entreprenör och finansman

Annika R Malmberg Hamilton levererar 240 sidor med tändvätska som får även den suraste att tända till. För många blir den garanterat en nytändning!

avatar-she
Angelica ”Albert” Albertsson  
Albert production

Med Annikas energi och kunskap kunde vi leverera den mest helgjutna chefsdagen någonsin. Det är tryggt att jobba med föreläsare som levererar på toppnivå.

avatar-he
Deltagare
Föreläsningsturnén ’Skapa Fokus Tillsammans’

Helt rätt för oss som står inför en organisationsförändring!

avatar-she
Deltagare
Föreläsningsturnén 'Skapa Fokus Tillsammans'

Väldigt bra pedagogiskt framförande.

avatar-he
Deltagare
Föreläsningsturnén 'Skapa Fokus Tillsammans'

En inspirerande och skojfrisk eftermiddag!

avatar-she
Annika Lorenzson
Talarförmedlingen Lära för Livet

Lära för Livet kan varmt rekommendera Annika R Malmberg som vi har ett nära samarbete med och anlitar både till öppna föreläsningar och till interna företagsuppdrag via vår Talarförmedling. Annika håller högsta klass och kvalitet både när det gäller innehåll och framförande och är oerhört uppskattad av både oss och våra kunder samt får alltid mycket höga utvärderingar av helnöjda deltagare. Det är givande, intressant och värdefullt att lyssna till Annika men även inspirerande och underhållande! Annika och hennes kollegor på Hamilton Group är väldigt proffsiga, smidiga och trevliga att samarbeta med.

avatar-she
Ida Bergeskans
Team Sportia

“Träffsäker, inspirerande, personlig & alldeles, alldeles underbar!
En fantastisk föreläsning som vi aldrig ville skulle ta slut!”

avatar-he
Osay Rahimi
Akademiska sjukhuset

Efter föreläsningen förstod jag mig själv och andra mycket bättre.

Jag fick ett helt annat tankesätt.

Retail Awards Årets ledare 2017