Inblick

Inblick

Här samlar vi tips, artiklar, evenemang & inspiration

Nya böcker från oss

Ny bok av Annika R Malmberg – MAKE IT WORK

Alla hamnar vi någon gång i en situation där vi ska försöka komma överens med människor som inte är som vi. Tyvärr tolkar vi ofta andras beteende utifrån hur vi själva skulle ha gjort och allt som avviker från vårt eget sätt blir alltså fel. Hur mycket bättre hade det inte varit om vi istället kunde se vem vi har framför oss – och vad den personen allra helst vill ha av oss?

Make it work handlar om hur du kan få dina viktigaste relationer i livet att fungera, de med din partner, dina barn, dina vänner och arbetskamrater. Om hur alla kan lära sig att utnyttja kraften i våra olikheter. Det är en enkel, underhållande och praktisk guide till hur man blir bättre på att acceptera att andra människor inte alltid är som du, hur man undviker de vanligaste krockarna och hittar sätt att mötas på.

Annika R Malmberg är en av Sveriges främsta föreläsare inom samarbete och kommunikation. Hennes arbete är förankrat i den pedagogiska modell med fyra färger som ofta används för att beskriva människors olikheter.

Boken kommer att finnas i handeln 15 oktober och kan beställas här

Ny bok av Anna Bellman – Släpp retoriken, fokusera på publiken

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Det stämmer troligtvis inte om de två alternativen verkligen ställs mot varandra, men ett faktiskt och verkligt problem är att väldigt många känner sig orimligt nervösa och har till och med stark oro och ångest inför offentliga framträdanden, stora som små.

Vi har fått lära oss att lösningen är mer retorik. En sanning som väldigt få ifrågasätter. Att om man bara tränar sig till rätt kroppsspråk, en logisk presentation och att argumenten kommer i rätt ordning så löser vi problemet. Retorik handlar om att vi ska vara perfekta som presentatörer. Men vi människor tror inte på perfekta presentationer. Vi tror på äkta personer.

Släpp retoriken – fokusera på publiken uppmanar oss att sluta fokusera på retoriken eftersom den förlamar och hämmar oss med mallar och regler som nästan enbart fokuserar på dig som talare istället för på dem du vill nå. Du far rad och tips pa hur du verkligen kan na fram. Om du ska lyckas nå fram till din publik, måste du flytta fokus från dig själv. När du gör det minskar du också trycket på dina axlar och du kommer att känna mindre nervositet och oro.

Anna Bellman har modererat och talartränat vd:ar, försäljningschefer, kommunikationschefer och projektledare. Hon möter regelbundet många som är omotiverat rädda och ibland vittnar om nära döden-upplevelser när de ska hålla en presentation. Med den här boken vill hon utmana och ge dig hjälp så att du kan förbereda dig på ett nytt sätt, ett sätt som kommer att hjälpa dig briljera när du ska presentera. Och att njuta av det!

Släpp retoriken – fokusera på publiken. Det kommer hjälpa dig att nå fram.

Boken kommer att finnas i handeln 27 september och kan beställas här

Tema ledarskap – motivation

motivation

Allt vi gör är kopplat till olika grader av motivation

Vissa saker är sådär härligt självklara, de får oss att må bra. Det spelar ingen roll om det vi ska göra är jobbigt, vi gör det för att vi vill och har lust. Det är den högsta graden av motivation. Men är det däremot mycket måsten i din vardag bör du ta dig en funderare. Då känner du den lägsta graden av motivation. Försök att identifiera vad det är du behöver för att öka motivationen för just de uppgifterna. Det finns forskning som har hitta tre saker som gör att vi känner den högsta graden av motivation. Självbestämmandeteorins tre nyckelfaktorer:

1. Vi behöver känna oss kompetenta
2. Vi behöver en känsla av självbestämmande
3. Samhörighet, vi behöver ha relationer till andra och ingå i ett sammanhang 

Fundera över vad som är viktigt för dig. Är du chef så kan det vara bra att tänka igenom vad som får dina medarbetare att bli motiverade. Men kom ihåg att de tre faktorerna kan vara olika viktiga för olika personer.

Vill du öka din egen eller ditt teams motivation?
Vi erbjuder föreläsningar, workshops och böcker som får igång arbetsglädjen och motivationen. Välkommen att kontakta oss.

Johan Hamilton
E-post: johan@hamiltongroup.se
Telefon: 070-868 45 68

Tema detaljhandeln – tre tips som kan öka försäljningen

Sälj mer till fler - Identifiera kundens behov
Titta på butiken genom kundens ögon

Tänk dig in i kundens situation. Gå in i butiken genom samma entré som kunden gör. Vad är det första du ser? Vad får du för känsla? Var observant på detaljerna. Allt påverkar helhetsintrycket. Skulle du själv vilja handla i den här butiken? Om inte – ändra genast det som inte funkar.

Var snabb med att uppmärksamma kunden

Visa att du ser kunden och är glad för att de kommer till din butik. Läs av kunden och anpassa ditt välkomnande efter den som kommer in. Alla ska känna sig välkomna men vissa vill ha omedelbar uppmärksamhet medan andra uppskattar att du inte direkt kastar dig över dom eller blir för personlig. Oavsett hur anonym en kund vill vara i din butik, ska du ändå visa att du står till deras tjänst och är kunnig, snabb och serviceminded. Först då kommer alla att vilja handla av dig.

Ställ frågor och sök accept

Plocka inte direkt fram det kunden frågar efter utan ställ först några frågor så du kan ringa in kundens behov och öka chansen att föreslå rätt alternativ. Då får du värdefull information om vilka mer behov kunden kan ha så du kan föreslå relevant merförsäljning. Något som kunden enbart uppfattar som omtanke och professionalism.

Vill ni öka försäljningen i era butiker?
Vi erbjuder föreläsningar och workshops där ni får verktygen att öka försäljningen och få lojala kunder. Välkommen att kontakta oss.

Johan Hamilton
E-post: johan@hamiltongroup.se
Telefon: 070-868 45 68

Missa inte succéföreställningen Framgång

En underhållande och inspirerande scenshow om människors olikheter och drivkrafter

– av Annika R Malmberg

Annika R Malmberg är inte bara VD på Hamilton Group. Hon är också författare, föreläsare och framgångsexpert och turnerar just nu landet runt med den uppskattade föreställningen Framgång.

Föreställningen bygger på de fyra personlighetstyperna eldröd, skogsgrön, havsblå och solgul. Varje färg motsvarar olika personliga egenskaper som vi alla har olika stora portioner av. Att lära sig läsa av sin omgivning och anpassa sin kommunikation efter mottagaren, både i yrkes- och privatlivet, kan vara ett sätt att nå framgång.

Missa inte att se den du också!

Spela Allan. En härskarteknik att känna igen

Har du hört uttrycket spela Allan? Att blåsa upp sig själv så till den grad att det blir pinsamt.

Namnet kommer från skådespelaren Alan Ladd. En riktig hårding som ofta spelade hjälte i 50-talets westernfilmer. Men han var så kort att han fick kompensera sin längd genom att stå på en låda när han skulle kyssa sina motspelerskor.

Att kompensera en känsla av underläge genom att försköna sin egen förträfflighet eller förminska någon annan kallas för hävdelsemekanism. Det omnämns ibland som en härskarteknik,  men beteendet är ofta omedvetet.

Personer med stora egon kan ibland bli en plåga för andra. Ofta tål de ingen konkurrens eller kritik och de kan ha  svårt att glädjas med andras framgång. Det är nödvändigt att känna igen dem i sin omgivning och inte låta dem förminska dig.  Var observant nästa gång du märker att att någon har en överlägsen stil eller trycker ner dig. Undvik dem och sök dig istället till människor som är trygga i sig själva och vet sina styrkor och svagheter.

Så känner du igen en Allan:

  • Kan inte kan glädjas med din framgång
  • Ständigt försöker hitta fel i det du gör
  • Ogenerat kan prata om hur skickliga och omtyckta de är
  • Reagerar reptilsnabbt på all form av kritik och slår den ifrån sig
Spela Allan - Alan Ladd

Ett enkelt tips för framgång

Ett enkelt säljtips - undvik negationer

Även om du inte arbetar med försäljning kan du ha glädje av det här tipset som får andra att tacka ja till dina förslag.

Det handlar om fyra bokstäver som kan minska dina chanser att få som du vill. Fyra bokstäver, som helt enkelt ska bort, inte svårare än så. Om du vill få någon att nappa på ditt erbjudande så bör du undvika ordet INTE i din fråga. Istället för att fråga  ”Du ska inte ha…” formulera om frasen till: ”Vill du ha…” eller ställ frågan som ett påstående: ”Visst vill du väl ha….” Prova så kommer du märka stor skillnad.

Många använder ordet INTE när de föreslår något. ”Ska vi inte gå ut och äta ikväll?Ska du inte följa med till gymet?” Men risken är då större att svaret blir nej. Vad skulle du själv svara om du fick frågan: ”Du vill väl inte heller  dansa?” Jämför det med att någon istället självsäkert kommer fram över dansgolvet och säger: ”Nu är det vår tur att dansa”.

Så. Undvik negationer. Byt ut dem till att självsäkert och med tryck i rösten säga: ”Nu tycker jag vi gör så här”. Det kommer att öka dina chanser att få som du vill.

Våra bästa råd för att andra ska säga ja till ditt förslag:

  • Le, titta andra i ögonen och säg hej
  • Föreslå något mer än det som motparten har förväntat sig
  • Undvik negation, släng ut det fyra bokstäverna INTE när du ställer frågor
  • Träna dig att ställa frågor som påståenden: ”Visst vill du….?

Hur skapar man framgångsrika team?

Tips på övning

Alla team behöver ha ett tydligt uppdrag. Är du osäker på om den grupp du nu är med i har det, kan du stämma av mot den här listan. Saknar du något, så sitt inte och vänta, gå och hämta.

  1. Vet alla varför ett team ska lösa den här uppgiften och inte en enskild individ? Alltså vad är poängen med att ett team gör det här? Bra att veta innan man börjar jobba.
  2. Vet alla varför det är just ni som ska vara ett team? Hur tänkte man när man satte ihop den här gruppen?
  3. Ett tydligt uppdrag, vad är det man vill att gruppen ska göra?
  4. Vilka ramar gäller? (Budget, tidsramar, önskemål eller direktiv om speciella arbetssätt gruppen ska följa)
  5. Tid för möten? (Finns det beviljat hur mycket tid gruppen får eller ska lägga på möten?)
  6. Tydlig ansvars- och befogenhetsbeskrivning, så teamet vet vad de får ta beslut om själva och vad de måste förankra hos andra.

Vill du förbättra samarbetet på ditt företag?
Vi erbjuder föreläsningar där vi delar med oss av kunskapen och verktygen för att skapa starka team. Välkommen att kontakta oss.

Johan Hamilton
E-post: johan@hamiltongroup.se
Telefon: 070-868 45 68

Framgångsrika team - övning

Våra bästa råd för att ge feedback

5 tips för att behålla en god relation
Ge konstruktiv feedback

Anser du att det är viktigt med en rak och öppen dialog? Uttryck dig då på ett sätt så att andra kan och vill lyssna.

Ett av de vanligaste felen när vi ger varandra feedback är att vi glömmer den gamla tumregeln ros-ris-ros. Du börjar med att säga något positivt, innan du kommenterar det som du vill förändra. Sedan avslutar du med något som förmedlar känslan till den andra personen att du gillar personen och tror på er relation.

Kom dock ihåg att undvika ordet MEN när du går från ros till ris. Den klassiska ”Jag älskar dig, men…” kan kyla ned vilken relation som helst. Märk vilken skillnad det blir om du istället säger: ”Jag älskar dig, och därför vill jag ta upp en sak med dig….” eller ”Jag uppskattar dig verkligen som kollega, det är därför jag behöver prata med dig om…” eller ”Inledningen på din presentation var strålande, det du ska tänka på nu är….”

Våra bästa råd för feedback:

  1. Ge bara feedback som är till för att hjälpa. Inte för att ge igen eller få ur dig egen frustration eller ilska.
  2. Nära i tid – ta upp saker direkt
  3. Skilj på sak och person. Säg aldrig att en person är slarvig, utan beskriv i vilka situationer du anser att personen agerar slarvigt.
  4. Ros-ris-ros, börja och avsluta all negativ feedback med något positivt.
  5. Undvik orden MEN, ALDRIG och ALLTID. På samma sätt som du inte ska ha men som övergång mellan ros och ris, bör du undvika att påstå att personen alltid eller aldrig gör något. Till exempel ”Du går aldrig fram och erbjuder din hjälp” eller ”Du är alltid så sur” Det är troligtvis inte sant. Så påpeka hellre att något inträffar ofta eller för sällan. Ge exempel.

Förstå dig själv och din omgivning

Ta reda på vilken personprofil du är
vilken-farg-ar-du-test

Hitta vad du söker

Våra böcker
Beställ nyhetsbrev
Signa upp dig för våra inspirerande nyhetsbrev med träffsäkra, underhållande och tänkvärda tips och tankar.
femaleboss-TopImage-1170x500
Våra referenser
Tillsammans med våra kunder har vi åstadkommit goda resultat. Hör vad några av dem har att säga.
Presentationsteknik
Vill du boka föreläsning
I våra föreläsningar och workshops blandas humor, värme och kunskap så att deltagarna känner igen sig och kan ta till sig det nya sättet att tänka. Det ger snabbt positiva resultat på ledarskap, samarbete och försäljning.
3
Har du läst våra böcker?
I dem får du handfasta råd och verktyg som hjälper dig bli bättre på att kommunicera, samarbeta och presentera.